Masterclass Zakelijke kant van sociale innovatie

Omschrijving

Sociale innovatie draait om vernieuwende oplossingen (producten, diensten, manieren van werken, concepten en strategieën) voor complexe maatschappelijke uitdagingen. Bijvoorbeeld concepten voor betere zorg, om eenzaamheid tegen te gaan, voor slimmer onderwijs, voor het versterken van veiligheid in de publieke ruimte, of om gedragsverandering in brede lagen van de samenleving te bereiken. 

Het zijn innovaties die zich lang niet altijd laten vangen in vermarktbare producten en diensten, en heel vaak spreken vernieuwers liever van 'interventies'. Toch zit er bijna altijd wél een zakelijke kant aan zulke innovaties. Want om van idee naar implementatie te komen, en eventueel naar een veel groter bereik, zijn meestal geld, partnerschappen en expertise nodig. 

Deze masterclass behandelt de zakelijke kanten van sociaal innoveren en helpt je om een strategie uit te stippelen om die zakelijke kant goed te regelen. Op een manier die het beste past bij de ambities die je hebt met je innovatie.

In deze masterclass krijg je zicht op:

  • Je eigen ambitie met de innovatie die je voor ogen hebt – maar dan (ook) vanuit een zakelijk perspectief.
  • De levenscyclus van sociale innovaties, de meest voorkomende ontwikkelpaden van zulke innovaties.
  • De belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van financiering van sociale innovaties.
  • De werking en inzetbaarheid van nieuwe en bestaande financieringsinstrumenten.

De masterclass is een afwisseling van inleidingen en concrete opdrachten waarbij je zelfstandig of in kleine groepjes aan je eigen casus werkt. Voor alle materialen wordt gezorgd.

(foto: Kennisland, Creative Commons-Naamsvermelding licentie)

Voor welke doelgroep?

De masterclass is bedoeld voor mensen en organisaties die met sociale innovatie bezig zijn, en die graag willen dat hun innovatie beklijft, doorgroeit en/of meer mensen bereikt. Of je nu zorgprofessional bent, in het onderwijs werkt of in een ander domein als vernieuwer actief bent, deze masterclass helpt je om een pad uit te stippelen voor jouw innovatie. 

Wat levert het je op?

  • Je hebt overzicht in het brede veld van financiering voor maatschappelijke impact.
  • Je hebt zicht op de belangrijkste trends en ontwikkelingen, weet hoe het speelveld eruit ziet en vanuit welke belangen de verschillende spelers opereren.
  • Je weet in de basis hoe de belangrijkste bestaande en experimentele financieringsinstrumenten werken. Jargon zoals venture philanthropy, impact investing hebben geen geheimen meer voor je.
  • Je zit sterker aan tafel met partijen uit de hoek van publieke financiering, filantropie en impactinvesteringen.
  • Je bent in staat om intern en extern te mee te denken over financieringsconstructies voor maatschappelijke initiatieven en vraagstukken.
  • Je kunt de grote lijnen uitzetten voor een financieringsstrategie, ook in PPS-constructies.

Het dagprogramma

Het programma is onder voorbehoud van lichte wijzigingen in tijden en inhoud, en deels afhankelijk van interessen, vragen en verwachtingen die deelnemers bij aanmelding hebben aangegeven. 

  • Ontvangst
  • Welkom en introductie

Blok 1: Waar wil je eindigen?

  • In het eerste blok staat de levenscyclus van een sociale innovatie staat. Welke stadia doorloopt zo'n vernieuwing meestal? Wat is jouw stip op de horizon met de innovatie? Welke ambitie heb je en welk ontwikkelpad voor je innovatie past daar het beste bij?

Blok 2: Hoe maak je een financieringsstrategie?

  • In het tweede deel van de masterclass zoomen we in op de financiële behoeften (en eventuele opbrengsten ) van je sociale innovatie, en op de vraag hoe je aan die benodigde middelen kunt komen. Daarbij gaan we ook in op organisatorische aspecten.

Blok 3: Doorpakken met impact

  • We sluiten de masterclass af met het betreden van een aantal ongebaande paden voor het financieren en organiseren van sociale innovatie. Verschillende experimentele constructies passeren de revue.

Afronding

  • Wrap up. Wat neem je mee?
  • Afsluiting

Data

Deze masterclass wordt in principe alleen gegeven als in-company variant, of in opdracht van bijvoorbeeld overheden en fondsen met op sociale innovatie gerichte programma's. 

Meer informatie

Voor meer informatie over de cursus kun je me bereiken op:

   +3185 0185 071

Dit zeggen de deelnemers

Tom van Eijk
Oprichter Stichting JOW!
“We doen het (vaak) niet voor het geld, maar geld kan wel wat voor óns doen. Het is onmogelijk om een duurzaam initiatief naar de wereld te brengen zonder financiële impulsen. Dit was een zeer waardevolle masterclass om inzicht te krijgen in waar het benodigde geld vandaan kan komen en welke manieren van werving er bestaan.”
Josefien Jeninga
Reflecteren als Reisgezel
"Tijdens de masterclass werd duidelijk dat er verschillende ontwikkelpaden zijn om je initiatief en daarmee eventuele samenwerking van de grond te krijgen. Dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid controle die je als ‘initiatief-eigenaar’ wilt hebben. Deze dag resulteerde in veel energie, concrete mogelijkheden én veel nieuwe vragen. En dat is een goed teken!”
Impressie

Dit verslag, van het verloop van de masterclass voor pioniers in de verpleegzorg, geeft een mooie impressie van wat je kunt verwachten.