De impact van impact. Weekly 28 oktober

In de Social Finance Matters Weekly bundel ik elke week of elke twee weken een selectie van maximaal 5 berichten die me de afgelopen week opvielen toen ze langskwamen in mijn timelines. Flink wat (opvallend) onderzoek deze week. 

#1 De impact van impact. Medewerkers non-profits raken hun werk vervreemd door impactmeting

De trend naar het meten van impact, het kwantificeren van een theory of change, en ook het moeten verantwoorden van investeringen en andere bijdragen aan de hand van gekwantificeerde impactrapportages. Dat ligt onder meer aan een snelle en grote import van jargon en werkwijzen uit de zakelijke (investeringen)markt, zo stelt assistant professor Julia Morley op basis van onderzoek in Londen en New York. Ik geloof dat ze een belangrijk punt aanstipt, dat in de Nederlandse context nog onvoldoende is belicht. In 2020 ga ik daar zelf veel uitgebreider mee aan de slag. Meer weten? Neem gerust contact met me op!  

#2 Sociale ondernemers worstelen vooral met gemeente

Social Enterprise kwam afgelopen week met de jaarlijkse Social Enterprise Monitor. De groei zit er bij de sociaal ondernemers nog flink in (14% meer werkgelegenheid), maar het blijven toch vooral kleine bedrijven, dus die groei vertekent ook weer iets. Het belangrijkste obstakel voor verdere groei is, zo ervaart ongeveer eenderde van de sociale ondernemingen, de gemeente. Ook daar moet een aantekening in de kantlijn bij worden gemaakt: voor veel sociale ondernemingen geldt dat de gemeente hun belangrijkste partner is, omdat die bedrijven zich richten op het aanbieden van werk aan mensen met een arbeidsbeperking. 

#3 Nederland maakt meters en klimt naar plek 7

In de internationale ranking van landen waar je het beste uit bent als sociaal ondernemer. In 2016 stond Nederland nog 25ste in de lijst van de Thomson Reuters Foundation. Misschien verrassend: ons land scoort het hoogste (ook plek 7) op het onderdeel ‘toegang tot financiering’. Relatief het slechtste (plek 23) doen we het op bekendheid met wat sociaal ondernemen is bij het brede publiek. Canada neemt de eerste plek in op de overall ranking. Saillant detail: Nederland moet ook België voor zich dulden.

#4 Kabinet onderschrijft belang filantropie, en gaat praten 

Minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, heeft met een brief aan de Tweede Kamer gereageerd op het vorig jaar door de WRR gepubliceerde rapport ‘Filantropie op de grens van overheid en markt’. In de basis houdt de minister vast aan de maatregelen en instrumenten die nu al bestaan om geefgedrag te stimuleren en ervoor te zorgen dat donaties veilig gedaan worden, aan goede doelen die betrouwbaar en transparant zijn. De vervolgstappen zijn eerst en vooral dat er met de sector verder wordt gepraat.

#5 BewonersBedrijven leveren gemeenten dubbele euro’s op

Bij de LSA, organisatie voor actieve bewoners, zijn ze al geruime tijd actief met de voor- en nadelen, kansen en uitdagingen van lokale bedrijven die door bewonerscollectieven worden opgezet. Een onlangs verschenen onderzoeksrapport geeft een fraai overzicht van wat er in Nederland allemaal al bereikt is. En ten minste één wethouder, uit Leeuwarden, durft het aan om de opbrengsten van de bewonersbedrijven in euro’s uit te drukken: voor iedere geïnvesteerde euro, komen er twee terug.

#6 November: community finance maand

Crash Course Community Finance

Heb je te maken met financieringsvraagstukken van maatschappelijke initiatieven? Bekijk dan eens het programma van de Crash Course Community Finance die ik in november op verschillende plekken in Nederland verzorg. 

Roundabout Community Finance bij Impactfest

Op 5 november kun je aanschuiven bij mijn rondetafel over community finance tijdens het grootste impactevent van Nederland, Impactfest.

Over cookies bij Socialfinancematters.nl

De website van Social Finance Matters maakt gebruik van cookies, maar we proberen het gebruik te minimaliseren. Toch ontkomen we niet helemaal aan gebruik ervan om een goed werkende website te kunnen bieden. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites kunnen worden gebruikt om de gebruikerservaring met de website beter te maken. De Nederlandse wet staat toe dat wij cookies op het apparaat van de gebruiker plaatsen als die strikt noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de website. Voor andere soorten cookies is toestemming nodig van de gebruiker. Je geeft toestemming voor het domein socialfinancematters.nl en alle bijhorende subdomeinen voor plaatsing van de volgende cookies:

  • Analytische cookies, bedoeld om het bezoek van de website te meten en daarmee verbeteringen aan de website te kunnen doen.
  • Op de website staan daarnaast video's en andere content die ingeladen wordt vanuit andere websites zoals Vimeo of YouTube. Bovendien kun je pagina's van onze website via een button delen op social media. Hiervoor plaatsen social mediapartijen zoals Facebook, Vimeo, Twitter, YouTube  en LinkedIn mogelijk cookies. Die partijen kunnen je daarmee herkennen als je bij die partij bent ingelogd. In de privacyverklaringen van de betreffende partijen vind je meer informatie over de manier waarop zij informatie verzamelen en verwerken. Let op: die verklaringen kunnen regelmatig wijzigen.

In ons privacybeleid is meer terug te vinden over hoe Social Finance Matters omgaat met persoonsgegevens.